Tidak akan melayu hilang didunia

Sireh berlipat sireh pinang,

Sireh dari Pulau Mutiara,

Pemanis kata selamat datang,

Awal bismillah pembuka bicara.

Monday, August 31, 2009

pantun-pantun cinta

ingin saya kongsikan pada anda semua beberapa rangkap pantun cinta yang saya temui dan pantun-pantun ini mungkin ada yang biasa anda dengarnya.. mungkin ini boleh dijadikan rujukan buat sang-sang arjuna yang ingin memikat sang-sang....emmm sang arjuni kot..hehe..

Bulan purnama elok menyinar
Di balik awan nampak berbalam
Cinta nan syahdu sudah tersebar
Tersenyum daku siang dan malam

Tuai padi sebelum masak
Sireh junjung buat pinangan
Ku cuba intai tapi tak nampak
Jadilah hamba rindu bayangan

Andai Rajuna berwajah anggun
Seluruh pelusuk telah tersiar
Tersirat di hati bagai terpegun
Bulan di tangan kenapa disambar?

Tinggi tinggi mata hari
Anak kerbau mati tertambat
Sudah lama saya mencari
Baru sekarang saya mendapat

Bijak pendita bermain kata
Di sana sini nama bersemadi
Cinta manusia ciptaan kita
Cintakan Allah kekal abadi

Laksamana Hang Tuah lima bersaudara,
Pergi ke Pahang mencari Tun Teja,
Wahai Cik Abang...saya nak tanya
Apakah ubat hati yang lara? (ini antara pantun yg saya suka.he3.nak tau nape??hayatilah..)

No comments:

Post a Comment